Kongeederfugl – ny art for Stubben

Hermed Jeppes finderberetning:

Lørdag den 17/10-2009 besluttede jeg mig for at tage en tur til Stubben. Det var blevet eftermiddag og vejret var klaret op, men der var stadig en frisk vind fra nord, så jeg tænkte, der måske kunne være chance for en lom, alkefugle eller måske en Sule. Mine forventninger var ikke store, men vejret var fint, og jeg havde et par timer, jeg kunne bruge på Stubben. Vel fremme fik jeg sat teleskopet op og gav mig til at scanne Øresund. Umiddelbart var der ikke andet at se end de sædvanlige måger og skarver, så jeg gik en rundtur på Del 1. Dette gav heller ikke alverden. Bedste arter var en Blå Kærhøg over Del 2 og en Husrødstjert længst ude på Del 1. Jeg forsøgte mig igen med noget Øresundsobs og kunne stadigvæk ikke få øje på andet end mågerne, skarverne og en måske-lom langt ude.

Jeg besluttede mig nu for at bevæge mig hjemad langs stensætnigen ud mod Øresund. Ud for Sø 2 mødte jeg Mikkel Fiil Iversen. Vi stod og snakkede om løst og fast, da Mikkel fik øje på en flok på ca. 40 ederfugle mellem Middelgrundsfortet og Stubben. Jeg gjorde, som jeg har gjort mange gange før: Jeg tjekkede flokken og forventede ikke at finde andet end ederfugle. Jeg blev dog hurtigt opmærksom på en afvigende fugl. Fuglen havde isolerede hvide felter i vingerne og var tydeligt mørkere end ederfuglehannerne. Og hvad var nu det: Næbbet var orange! I første omgang kunne jeg ikke få billedet til at passe, for unge ederfuglehanner har jo ikke orange næb. Her var det så, det gik op for mig, at det orange næb – eller rettere orange pandeknop – jo præcist var det kendetegn, jeg stod og kiggede efter. Jeg fik nu gjort Mikkel opmærksom på fuglen, mens jeg blev mere og mere overbevist om, at jeg havde Stubbens første Kongeederfugl i teleskopet.

Ederfuglene var nu ret ud for os, og jeg gik i gang med at registrere fuglens dragtkendetegn, mens flokken passerede os i 100-200 meters afstand. Udover den orange pandeknop, som jeg umiddelbart opfattede som et orange næb, kunne jeg se, at også fødderne var orange. Vingeoversiderne var sorte med hvide felter på armdækfjerene. De hvide felter var helt indrammet i sort. Bugen var mørk med en skarp grænse til et lysere brunt bryst. Hovedfarven fik jeg ikke registreret. Jeg var lidt langt tid om at få Mikkel skudt ind på fuglen, så han fik primært set fuglen bagfra. Vi fik dog begge set oversiden fint. Flokken forsvandt nu mod nord, og jeg fandt ”Fugle i Felten” frem fra rygsækken. Vi kunne konstatere, at fuglens overvinge var som den skulle være for en Kongeederfugl.

Så alting pegede på Kongeederfugl. Én ting undrede mig dog: Jeg havde jo set, at fuglens bryst var brunt og ikke rosa, som det burde være på en Kongeederfugl i pragtdragt. Det passede dog fint med en Kongeederfugl i eklipsedragt (eller måske i overgang fra eklipse- til pragtdragt). Men alle ederfuglehannerne i flokken var jo i pragtdragt, så burde en Kongeederfugl ikke også være i pragtdragt i oktober? Jeg ville gerne have denne detalje til at passe også, så jeg tog hjem for at se, om jeg på internettet kunne finde nogle billeder af Kongeederfugl i oktober eller eventuelt en beskrivelse af dragtudviklingen hos Kongeederfugl. I min søgning faldt jeg over denne hjemmeside: http://www.birdinfo.com/KingEider.html. Her kan man blandt andet læse følgende: “Adult males molt into a non-breeding eclipse plumage between July and August, with the majority of birds still showing full or partial eclipse at least into late October (Blomdahl et al.).” Kongeederfugl skifter altså dragt senere end Ederfugl, og det er helt efter bogen, at en fugl i oktober er i hel eller delvis eklipsedragt. Med hensyn til aldersbestemmelsen er jeg nået frem til, at fuglen primært grundet tydelig orange pandeknop og udbredelsen af hvidt på overvingen må være en 3K+ fugl.

Det er efterhånden blevet rigtigt svært at sætte nye arter på Stubbenlisten, så det var rigtigt godt at være først med denne eftertragtede art, som mange andre end jeg helt sikkert har kigget efter. Fuglen var med i den eneste ederfugleflok, jeg så i lørdags – man har jo lov til at være heldig en gang imellem!

Jeppe Thornfeldt Sørensen

4 kommentarer to “Kongeederfugl – ny art for Stubben”

  1. claestheilgaard Says:

    Dejlig blog, ærgerligt, at i ikke laver på den mere…

    • stubbengruppen Says:

      Hej Claes,

      Tak for din kommentar! Desværre er Stubben/Nordhavnstippen ikke hvad den har været og af samme grund er aktivitetsniveauet også faldet en del…inkl. vedligeholdelse og opdatering af bloggen…Men nu ligger bloggen der om ikke andet til inspiration og som bevis på at der har været og måske stadig er gode fugleoplevelser at få derude ;o)

      Mvh
      Thomas

      • claestheilgaard Says:

        Jeg var ude ved Svanemøllehavnen i går, og der kunne man se ud til alle de kraner, der efterhånden er derude… Kan huske dengang, at det nærmest var vild natur. Det er trist, at sådanne ting sker i storbyen…

      • stubbengruppen Says:

        Ja, det var engang lidt af en by-naturperle…men måske den nye havneopfyldning de er i gang med, med tiden kan udvikle sig til et interessant område…det må tiden vise. I hvert fald inkluderer den mere langsigtede masterplan (vision) for Nordhavnen, at der skal være “natur” på den yderste del (Nordhavnstippen-området), så måske…Håbet er grønt

Skriv en kommentar